ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

×

karooweb
13 اردیبهشت 1402
زمان مطالعه را وارد کنید دقیقه زمان برای مطالعه
امتیاز بدهید

میل لنگ خودرو در واقع جزء انتقال قدرت ماشین می‌باشد که وظیفه آن انتقال گشتاور از موتور خودرو به چرخ‌ها است. معمولاً میل لنگ شامل یک میل اصلی و دو میل در نیمه‌های چرخ است که توسط یاتاقان‌ها و سیستم ترمز خودرو کنترل می‌شود. همچنین بسته به نوع و ساختار خودرو، میل لنگ ممکن است با چندین شکل و اندازه مختلف وجود داشته باشد. اگر قصد دارید میل لنگ خودرو را خریداری کنید و یا قصد دارید اطلاعات بیشتری در این راستا کسب نمایید، این صفحه را ترک نکنید و تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا هرآنچه لازم است در مورد میل لنگ بدانید.

معرفی میل لنگ خودرو و نقش آن

همان‌طور که می‌دانید کلیه خودروها دارای قطعات مختلفی هستند که این قطعات به یکدیگر وابسته هستند. به همین خاطر هرگونه اختلال عملکرد در یکی از قطعات، می‌تواند تأثیر چشم‌گیری بر کل سیستم خودرو بگذارد. از این رو میل لنگ یکی از قسمت‌های مهم خودرو است که در موتور و در حرکت دادن خودرو نقش بسیار مهمی دارد. به طور کلی این قطعه تبدیل حرکت پیستون خودرو را به حرکات درونی برای رانندگی راه‌ها تبدیل می‌کند. همچنین لنگ‌ها به پیستون‌ها متصل هستند و حرکات خطی را مستقیماً به حرکات درونی تبدیل می‌کنند.

ماشین‌هایی که از موتور خطی استفاده می‌کنند، برای هر سیلندر یک اندازه لنگ دارند، اما در خورجینی‌ها تنها نصف تعداد سیلندرها، یعنی عدد ۷، لنگ دارند. برای موتورهای ۸ سیلندری، خورجینی‌ها برای کاهش طول میل لنگ‌ها به کار می‌روند. لازم به ذکر است که در انتهای میل لنگ‌ها، فلایویل‌ ها نصب شده‌ است که باعث می‌شوند لرزش‌های میل لنگ‌ها کاهش یابد. در طرف دیگر میل لنگ، چرخ دنده‌ی دیگری وجود دارد که میل بادامک را به حرکت در می‌آورد. همچنین ترکیب موادی مانند کربن، آلیاژها و فولاد، برای ساخت میل لنگ خودروها استفاده می‌شوند که علاوه بر این، از فلزات نظیر کروم و نیکل نیز استفاده می‌شود.

روش های سخت کاری محور میل لنگ

برای افزایش سختی و مقاومت میل لنگ خودرو، از روش‌هایی همچون حرارتی، سمانتاسیون و وسیله آبکاری استفاده می‌شود. در روش سمانتاسیون یا ترمومکانیکال، عملیات به عمق معینی انجام می‌شود و پس از این مرحله، سطحی صاف و سخت‌تر با استفاده از روش‌های جدیدتری مانند سطح‌کاری، تحلیل فازی و پوشش گرافیتی اعمال می‌گردد.

انواع میل لنگ خودرو

همان‌طور که ذکر نمودیم میل لنگ خودرو یکی از اجزای مهم خودرو است که موجب می‌شود تا خودرو به درستی در جاده حرکت کند. در این بین انواع مختلفی از میل لنگ خودرو وجود دارد که با توجه به نوع خودرو، مدل، طراحی و کاربرد متفاوت است. برخی از انواع میل لنگ خودرو عبارتند از:

  • میل لنگ استوانه‌ای:در این نوع از میل لنگ، میل دارای هندسه استوانه‌ای است که این نوع میل لنگ بیشتر در جاده‌های معمولی استفاده می‌شود.
  • میل لنگ ترمزدار:این نوع میل لنگ دارای دیسک ترمز است که به آن کمک می‌کند که با کاهش سرعت خودرو، این عمل را با سرعت بیشتری انجام دهد.
  • میل لنگ یاتاقان‌دار:این نوع میل لنگ دارای یاتاقان است که به آن کمک می‌کند تا چرخ‌های خودرو با سرعت صحیح و به‌ خوبی در حرکت باشند.
  • میل لنگ قطره‌ای:در این نوع میل لنگ، میل دارای هندسه قطره‌ای است که این نوع میل لنگ در خودروهای بزرگ و سنگین استفاده می‌شود.

اجزای مختلف میل لنگ

لازم است بدانید که تولید میل لنگ‌ها عملیاتی بسیار پیچیده‌ای است که از قطعات مختلفی تشکیل شده است. از جمله موادی که برای ساخت میل لنگ استفاده می‌شود می‌توان به چدن، فولاد کربن، فولاد میکروآلیاژی و فولاد آهنگری اشاره کرد. همچنین این قطعه می تواند به صورت یکپارچه ساخته شود و یا از قطعات مختلفی مونتاژ گردد. با این حال، برخی از موتورهای احتراق داخلی بزرگ و کوچک از میل لنگ‌های مونتاژ شده استفاده می‌کنند. در این بین قطعات اصلی میل لنگ شامل موارد ذیل می‌باشد که عبارت است از:

  • ژورنال یاتاقان اصلی و شاتون
  • روان کاری میل لنگ
  • وزنه‌های تعادل
  • واشرهای تراست
  • مهر و موم اصلی روغن
  • قرقره میل لنگ

تفاوت میل لنگ‌های موتورهای خطی با موتورهای خورجینی

میل لنگ‌های موتورهای خطی و خورجینی با یکدیگر متفاوت‌اند که در ادامه علت این تفاوت را بیان خواهیم کرد.

در موتورهای خورجینی، باید بگوییم که میل لنگ‌ها به صورت دورانی نیستند و به جای آن، به شکل موازی بر روی هم قرار می‌گیرند. در حالی که در موتورهای خطی، میل لنگ‌ها به صورت خطی بوده و در یک خط با یکدیگر قرار می‌گیرند. علاوه بر این، در موتورهای خورجینی، میل لنگ‌ها قادر به جابه‌جایی نسبت به یکدیگر هستند و به شکل هماهنگی با یکدیگر عمل می‌کنند. در حالی که در موتورهای خطی، میل لنگ‌ها به شکل یکپارچه در ردیف و در یک خط دراز در جای خود قرار دارند. همچنین، نحوه کار کردن میل لنگ‌ها دو نوع متفاوت است. در موتورهای خطی، میل لنگ‌ها با حرکت به جلو و عقب، نیروی لازم برای حرکت خودرو را تولید می‌کنند. در حالی که در موتورهای خورجینی، میل لنگ‌ها با حرکت چرخان، نیروی لازم برای حرکت خودرو را تولید می‌کنند.

نشانه های خرابی میل لنگ خودرو

همان‌طور که می‌دانید اگر به درستی از میل لنگ خودرو نگهداری نشود، ممکن است با گذشت زمان مشکلاتی برای خودرو ایجاد گردد و شما را به دردسر بی‌اندازد. از این رو مطلبی برای شما عزیزان آماده کرده‌ایم که با کمک آن بتوانید متوجه خرابی میل لنگ خودروی خود شوید.

در این راستا برخی از نشانه‌های خرابی میل لنگ خودرو شامل موارد زیر می‌باشد:

  • صدای نابه‌جایی یا خراش در هنگام رانندگی:اگر در حین رانندگی صدای نامطلوبی در میل لنگ شنیده شود، می‌تواند به مشکلی در میل لنگ و یا قطعات مرتبط با آن ربط داشته باشد.
  • افزایش مصرف سوخت:اگر مصرف سوخت خودروتان بالاتر از حد معمول شده است، این ممکن است به دلیل خرابی میل لنگ و کاهش کارایی موتور باشد.
  • افزایش فشار آب در مخزن آب خنک کننده:خرابی میل لنگ می‌تواند باعث افزایش فشار آب در مخزن آب خنک کننده شود.
  • افزایش دود خروجی:در صورتی که دود خروجی خودرو از حد معمول بیشتر شده باشد، ممکن است به خرابی میل لنگ و مشکلات دیگری در موتور اشاره کند.
  • افزایش صدای موتور:خرابی میل لنگ باعث شده است که در هنگام استفاده از خودرو صدای بیشتری خارج شود، که می‌تواند شامل صدای بلند و وحشتناکی باشد.

متعادل سازی اجزا میل لنگ

متعادل سازی اجزا میل لنگ به معنای تنظیم و تعادل دادن به اجزای مختلف میل لنگ است تا بهترین عملکرد را داشته باشند. این اجزا شامل محورها، بلبرینگ‌ها، گلویی‌ها، پیچ‌ها و مهره‌ها هستند. برای متعادل سازی اجزا میل لنگ، ابتدا باید اجزای میل لنگ را بررسی کرده و هر یک را به صورت جداگانه تنظیم کرد. سپس با استفاده از ابزارهایی مانند میزان دقت، ترازو و دستگاه‌های تعادل، میل لنگ را به صورت کامل تعادل دهید. همچنین این کار باعث بهبود عملکرد و عمر مفید در میل لنگ می‌شود.

نکات ارائه شده برای افزایش طول عمر میل لنگ خودرو

همان‌طور که پیش‌تر ذکر کردیم، نگهداری نادرست از میل لنگ موجب خرابی و کاهش عمر مفید در آن‌ها می‌شود که در آخر نیاز به تعویض و یا تعمیر پیدا می‌کنند. در این راستا قصد داریم نکاتی در رابطه با افزایش طول عمر میل لنگ در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید از خراب شدن زودرس میل لنگ خودروی خود جلوگیری نمایید.

  • تعمیر و نگهداری به موقع: هر گاه که قطعات میل لنگ خودرو نیاز به تعمیر داشت، باید به سرعت این کار انجام دهید. همچنین نگهداری منظم با تصفیه روغن و تعویض فیلتر روغن نیز می‌تواند به افزایش طول عمر میل لنگ کمک زیادی کند.
  • استفاده از روغن با کیفیت: استفاده از روغن با کیفیت مناسب و مطابق با مشخصات فنی خودرو، می‌تواند به حفظ میل لنگ کمک کند.
  • رانندگی با احتیاط:رانندگی با احتیاط با کم‌ترین تغییرات سرعت و تغییرات مرتب در دنده به حفظ میل لنگ کمک کرده و از دیگر قطعات خودرو نیز محافظت می‌کند.

اگر به درستی نکات ذکر شده را رعایت کنید، می‌توانید تا طولانی مدت از داشتن یک میل لنگ سالم در خودروتان لذت ببرید و سفری دور از خطر و با آرامشی را تجربه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

دوربین Color Filter وان‌پلاس ۸ پرو موقتا غیرفعال می‌شود

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک ...
karooweb
30 اردیبهشت 1399

قیمت گوگل پیکسل ۵ فاش شد؛ خبر بد برای گلکسی اس ۲۰

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک ...
karooweb
30 اردیبهشت 1399

نقد فیلم حقیقت؛ درامی فرانسوی به زیبایی کاترین

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک ...
karooweb
30 اردیبهشت 1399
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه